Verslag van de oprichtingsvergadering van bewonersvereniging JUMI te Gouda
Aanwezig: 25 leden; afwezig met kennisgeving 9 leden.
1. Opening.
De voorzitter opent de vergadering om 20.05 uur en heet de leden welkom.
2. Mededelingen:
- er wordt naar gestreefd de vergadering om 22.00 te beëindigen
- de naam van de werkgroep renovatie wordt veranderd in werkgroep huisvesting
- agendawijzigingen: onder punt 5 wordt de begroting behandeld, alsmede de instelling van een kascontrole commissie
- punt 6 en 7 worden samen behandeld.
- In de nummering van de artikelen van het concept statuten is een foutje geslopen.
- Van het SFB en van de Rekam is een antwoord binnengekomen op door ons gezonden brieven. Deze brieven worden besproken bij de punten waarbij ze horen.
3. Vaststelling van de statuten en het huishoudelijk reglement.
De voorzitter benadrukt dat er enige spoed gezet moet worden achter de goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement om zo snel mogelijk te kunnen komen tot een formele oprichting van de vereniging. Dit is vooral belangrijk in verband met de subsidie over 2002 die de verhuurder heeft toegezegd. Ze verzoekt dan ook de vergadering om de statuten op hoofdlijnen te beoordelen en het bestuur mandaat te geven ze dan verder met de notaris af te handelen.
De penningmeester krijgt vervolgens het woord en licht de statuten kort toe. De werkgroep financiën heeft, in overleg met de notaris de conceptstatuten samengesteld aan de hand van een aantal voorbeelden. Omdat we de notaris op die manier werk uit handen nemen is een voordelig tarief mogelijk. Deze werkwijze heeft ook als voordeel van de leden optimaal betrokken zijn bij de invulling van de inhoud van de statuten.
Vervolgens worden de statuten puntsgewijs doorgelopen.
Er ontwikkelt zich een discussie over de volgende punten:
- de begrippen huurder/eigenaar/bewoner. Deze zijn in de statuten opgenomen om ze zo wijd mogelijk toepasbaar te maken, ook als de verhuurder eventueel t.z.t. zou overgaan tot verkopen van (een deel van) de woningen. De vergadering komt na discussie tot de aanbeveling om het begrip eigenaar toch uit de conceptnotulen te schrappen, omdat dit teveel problemen geeft.
-lidmaatschap. In de concept notulen wordt er van uit gegaan dat er per woning één bewoner lid kan zijn en stemrecht heeft in de vergadering. Bij de aanwezigen leeft echter breed de wens om de mogelijkheid te onderzoeken of er niet meer bewoners (boven de 18 jaar) per woning lid kunnen worden. Als tegenargument wordt o.a. aangevoerd dat hierdoor een ongelijkheid zou ontstaan tussen woningen met één bewoner en woningen met een huishouden met meer volwassenen. (bewoners van het ene pand zouden dan meer stemmen hebben dan die van een ander pand). Daarentegen laten de concept notulen nu geen ruimte voor een lid om zich door een huisgenoot te laten vertegenwoordigen op een vergadering dan wel te laten machtigen. Het bestuur zal deze zaken nader overleggen met de notaris, met name in verband met de juridische aspecten ervan en komt dan met een nieuw voorstel. In elk geval moet de mogelijkheid worden opgenomen dat een lid een andere huisgenoot kan machtigen voor een vergadering.
-in artikel 5 moet het begrip leefbaarheid een plaats krijgen, naar analogie van artikel 4.
-benadrukt wordt door de vergadering de wenselijkheid in de statuten alleen algemene zaken te regelen, en praktische uitvoerende zaken in het huishoudelijk reglement. Als voorbeeld wordt genoemd het onder artikel 18 genoemde bedrag.
-bij artikel 21 lid 3 geeft het percentage van 10 aanleiding tot discussie. Het bestuur zal dit heroverwegen.
Het concept huishoudelijk reglement geeft minder aanleiding tot discussie. Voorgesteld wordt om artikel 17 te wijzigen in
"Het huishoudelijk reglement kan slechts worden gewijzigd bij besluit van de ledenvergadering, genomen door de meerderheid van tenminste tweederde van de uitgebrachte geldige stemmen."
Daarnaast wordt besloten om het bestuur slechts mandaat te geven financiële transacties aan te gaan binnen de door de jaarvergadering vastgestelde begroting. In andere gevallen dienen de leden te worden geraadpleegd.
Omdat de ontwerpstaturen en huishoudelijk reglement toch nog tamelijk veel discussie oproepen, verzoekt het bestuur leden die nog zwaarwegende bezwaren en opmerkingen hebben, deze binnen een week bij de penningmeester kenbaar te maken. Hij kan ze dan meenemen in het gesprek met de notaris. De definitieve concepten van statuten en huishoudelijk reglement zullen dan nogmaals aan de leden worden voorgelegd.
4. Bestuursverkiezing.
Omdat er geen andere kandidaten zijn aangemeld, stelt de voorzitter van de vergadering voor om de kandidaat bestuursleden nu officieel in functie te benoemen. Dit wordt bij acclamatie aangenomen. Het bestuur bestaat nu uit:
Marjo Rademakers - voorzitter, Rob van der Steur - Penningmeester, Chiel Noordeloos - secretaris, Nicole van Vliet en Ad Verkleij, leden.
5. Financiën.
De begroting die op de vergadering is uitgedeeld wordt besproken. Hoewel aanvankelijk op de bijeenkomst op het plein afgelopen zomer is gezegd dat er vooralsnog geen contributie nodig zou zijn, blijkt uit de begroting dat dit wel nodig is. Door de bijdrage van van 't Hof en de wenselijkheid om de reserve zo laag mogelijk te houden, is het voorstel om de contributie te stellen op het lage bedrag van 5 euro per jaar. Mocht blijken dat dit niet voldoende is, kan het op een volgende vergadering weer aan de orde komen. De vergadering gaat akkoord.
De kascommissie wordt geïnstalleerd met Martin Carbo en Theo Thijssen als leden en Axel de Boer als reserve.
6. Presentatie werkgroepen.
Voordat over wordt gegaan tot de presentatie van de werkgroepen, zijn er een aantal mededelingen.
-Het bestuur stelt zich voor dat geschillen over zaken als parkeeroverlast, de staat van de voortuin en dergelijke in eerste instantie zoveel mogelijk door de bewoners zelf onderling moeten worden opgelost: het bestuur wil niet als politieagent in de wijk worden beschouwd. Kleine, individuele problemen m.b.t. onderhoud aan de huizen moeten zelf met de verhuurder worden opgenomen. De vereniging zal zich vooral op zaken die het algemeen belang dienen bezig houden. Een voorbeeld. van recente acties is het volgende:
- De problemen rond de tv ontvangst via de kabel. Als reactie op een brief van het bestuur heeft Rekam het signaal versterkt en toegezegd om de bekabeling te gaan verbeteren. Omdat hier graafwerkzaamheden voor nodig zijn, is toestemming van de gemeente vereist. Dit kan nog even duren. Als de werkzaamheden klaar zijn, zal Rekam een enquête in de wijk verspreiden waarop mensen kunnen aangeven:
a. of zij tevreden zijn met het resultaat
b. of Rekam het huisnet mag controleren. Dit is een extra service van Rekam. Dit laatste is met name gevraagd omdat blijkt dat diverse mensen problemen hebben met de ontvangst wanneer zij een extra aansluiting voor de TV hebben aangelegd. Rekam zal dan advies geven..
De werkgroepen worden voorgesteld:
1. Werkgroep veiligheid. Deze bestaat uit Nicole van Vliet, vertegenwoordiger van het bestuur, Theo Jansen, Marjolein Perdijk, en Johan van Dongen. De groep heeft zich met de volgende zaken bezig gehouden:
a. Verlichting in de wijk. Er is contact geweest met Mw. Tielsch van het meldpunt openbaar gebied. Zij heeft op haar beurt met de heer Rosenboom van City Tech (een bedrijf dat in opdracht van de gemeente de verlichting in Gouda verzorgt) overlegd.
Een rondwandeling door de wijk leverde de volgende wensen op:
1. Een extra lichtpunt op de grote parkeerplaats in de Gloucesterstraat.
2. Twee extra lichtpunten op het plein.
3. Sterkere lampen in de bestaande lichtpunten langs het Omlooppad achter de Kongsbergstraat én plaatsing van extra lichtpunten aldaar. Er gaat een voorstel naar de Gemeente hierover.
b. Verkeer en woonerf. Het verkeersgedrag van veel bewoners wijst er op dat velen niet bekend zijn met het feit dat onze wijk een woonerf is en welke regels er dan gelden. Deze zullen aan de bewoners worden bekend gemaakt. Bovendien zal er overleg met de gemeente worden gevoerd over eventueel in te voeren verkeersbeperkende maatregelen, zoals drempels.
c. Parkeeroverlast. Er is gebrek aan parkeerruimte, zowel voor eigen bewoners als bezoekers. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties. Er wordt op gewezen dat sommige bewoners hun eigen parkeerplek voor het huis hebben omgezet in een tuin. Bezoekers (bijvoorbeeld bij feestjes) kunnen heel goed parkeren bij de ING bank net buiten de wijk.
d. Inbraakpreventie. De onveilige situatie m.b.t. de voordeuren is onlangs hersteld door aanbrenging van inbraakbestendige schroeven.
e. Overlast van door de wijk fietsende scholieren. Scholieren gebruiken vooral de Gloucesterstraat om de route van en naar school te bekorten. Dit brengt een gevaarlijke situatie met zich mee vooral voor kleine kinderen die op straat spelen. Daarnaast worden er vernielingen aangericht (autospiegels!) en vuilnisbakken omgegooid. Onderzocht wordt of het mogelijk is de toegang naar de wijk te bemoeilijken.
f. Johan van Dongen neemt binnenkort ook contact op met de wijkagent over een aantal van deze problemen.
2. Werkgroep leefbaarheid. Chiel Noordeloos, vertegenwoordiger bestuur, Paula Simons, Agnes Leibbrand, Monique Blom en Sari Groeneweg.
De werkgroep leefbaarheid heeft zich de afgelopen weken gebogen over de lijst met onderwerpen die is aangedragen tijdens de bijeenkomst op het plein afgelopen zomer. Omdat bleek dat de problemen rond dat plein het hoogst scoorden, is besloten om eerst daar mee aan de gang te gaan. Het plein, dat enige jaren geleden door de gemeente is gerenoveerd is ingericht als hangplek en sportplaats voor de oudere jeugd. Het wordt momenteel intensief gebruikt, niet alleen door jongeren uit de wijk, maar ook door jongeren van elders. Dit brengt overlast met zich mee in de vorm van geluid, zwerfvuil, parkeren en incidenteel ook vernielingen en brandstichting. Het inschakelen van de politie hierbij heeft tot nu toe weinig resultaat gehad en bij de jeugd irritatie opgewekt. De werkgroep heeft besloten door middel van een huis-aan-huis enquête een nauwkeuriger inventarisatie te maken van de ideeën en gevoelens ten aanzien van het plein en het huidige gebruik er van, om meer duidelijkheid te krijgen waar de schoen werkelijk wringt, en gericht te kunnen gaan nadenken over te nemen acties, in samenwerking met de werkgroep veiligheid, Gedacht moet daarbij worden aan o.a. het aanbrengen van een betere verlichting, contacten met de jongeren en wijkagent.
3. Werkgroep huisvesting (voorheen renovatie). Deze werkgroep bestaat uit Ad Verkleij vertegenwoordiger bestuur, Elisabeth Juillaard, Chantal Grosnier en Marjo Rademakers. Naar aanleiding van vragen van de werkgroep heeft de verhuurder verklaard dat de uitgevoerde renovatie van de woningen niet zal leiden tot extra huurverhogingen.
In verband met de genoemde problemen met de kabelontvangst is met succes actie gevoerd in de richting van Rekam.(zie punt 6). Naar aanleiding van door sommige bewoners geuite wens om de mogelijkheid te onderzoeken van het aanbrengen van een extra dakraam, zal er een brief uitgaan naar de verhuurder. Verder zal worden onderzocht of er een algemene regeling kan komen ten aanzien van, het op kosten van verhuurder ophogen van de voor- en achtertuinen en bestrating, en wordt de mogelijkheid onderzocht of er een voordelige collectieve glasverzekering kan worden afgesloten.
Er is een brief uitgegaan naar het SFB met een aantal vragen die betrekking hebben op de huren.
Vraag 1: heeft de renovatie consequenties voor de huren. Antw.: nee
Vraag 2: het verschil in huurprijs van de woningen (geliberaliseerd- niet geliberaliseerd) en daaraan gekoppeld verschillen in percentages huurverhoging. Antw. Men wil op den duur naar één huurprijs voor de woningen zonder garage en één huurprijs voor de woningen met garage. E.e.a. gebeurt met in acht neming van de wettelijke kaders. Voor onze 'vrije sector" woningen geldt de marktwaarde van de woning. (note: wat die marktwaarde is, is nog niet duidelijk)
Vraag 3: We willen graag in een vroeg stadium worden geïnformeerd over de komende huurverhogingen. Antw: in maart 2003 worden de wettelijke huurverhogingen door het Rijk bekend gemaakt. Wij worden dan op de hoogte gebracht.
De werkgroep financiën bestaat uit Rob van der Steur, vertegenwoordiger van het bestuur, Ali Kooistra en Fer v.d. Voort. Deze werkgroep heeft zich vooral beziggehouden met het opstellen van de concept statuten en huishoudelijk reglement van de vereniging. Daarnaast heeft zij een begroting opgesteld en zijn er kontakten geweest met de woonbond en de notaris.
7. Rondvraag.
Gerard Rademakers: hoe gaat het bestuur met de leden communiceren, buiten de jaarlijkse algemene ledenvergadering? Naast een tweetal sociale activiteiten per jaar zal het bestuur periodiek, bijvoorbeeld éénmaal per drie maanden een nieuwsbrief verzorgen. Daarnaast zal een nog te ontwikkelen website (www.jumigouda.nl) als communicatiemiddel fungeren. Benadrukt wordt ook door het bestuur dat er vanuit de leden signalen moeten gaan naar het bestuur en/of één der werkgroepen als er zaken zijn die in het programma moeten worden opgenomen..
Petra Bötscher vraagt of er wordt gewerkt aan de problemen rond de geluidsoverlast van de Van Reenensingel en de mogelijkheid van een geluidswal. Dit valt onder de werkgroep leefbaarheid, die toezegt dat dit ook aandacht zal krijgen.
8. Sluiting.
De voorzitter sluit de vergadering met de wens dat er ook sociale activiteiten moeten worden georganiseerd. Er wordt gesuggereerd een barbecue de organiseren in het voorjaar. Petra Bötscher en Chantal Grosnier zullen als feestcommissie in spé hier het voortouw in nemen. Andere vrijwilligers kunnen zich nog opgeven.
Opgemaakt op 28 november
door Chiel Noordeloos en Nicole van Vliet.
naar boven